Utbytte

Utbytte

tirsdag 11. mars 2014

Frontline 2012, Golden Ocean Group og Knightsbridge tankers

For noen dager siden kom nyheten om at VLCCF kjøper 6 Capesizer, bestående av 5 kontraktposisjoner og et ferdig skip fra 2013. Kontraktposisjonene kommer fra Frontline 2012 og det siste skipet fra Fredriksen’s private beholdning.  Oppgjøret vil bestå av en kombinasjon av kontanter, lån og aksjer. Noe som betyr at FRNT vil få en eierandel på 38% av VLCCF og Fredriksen vil få en eierandel på 6,3%. Ettersom Fredriksen der i mot eier ca 50% av FRNT vil han sin virkelige eierandel i VLCCF ligge på ca 25%.  Jeg tror denne handelen er veldig positiv for både VLCCF og FRNT, men kanskje mest VLCCF. Jeg har i flere år nå spekulert i hva poenget med Knightsbridge Tankers var og hvilken rolle det hadde og ville få i Fredriksen atmosfæren. Så det var endelig interessant å få en avklaring på det.

Jeg der i mot har nå ekstremt stor eksponering mot tørrbulksektoren. Bare GOGL og VLCCF alene utgjør 44% av porteføljen for øyeblikket. På toppen av dette kommer også Frontline 2012, som enda har et par dusin Capesizer i bestilling. Hvor det igjen er sannsynlig at en stor andel av disse eller alle vil ende opp i Knightsbridge Tankers. Men en skal ikke se bort i fra at en god del kan ende opp i GOGL også. Uansett så utgjør denne trioen nå 67% av porteføljen min. Noe som for meg er en ukomfortabel stor andel av porteføljen å ha plassert hovedsakelig i tørrbulk. Derfor vil jeg selge meg ned i enten GOGL eller VLCCF og kanskje kjøpe meg enda litt opp i FRNT. På kort sikt så tror jeg det største potensialet ligger i GOGL, men på lang sikt tror jeg VLCCF vil være det beste selskapet. Spesielt om planen deres fortsatt er å leie ut skipene på medium lange kontrakter. Derfor kommer jeg til å håpe på en oppgang i GOGL for å selge deler av beholdningen et sted mellom kr 14-16 per aksje. Dette er ikke for jeg ikke har tro på GOGL. Det er rett og slett kun for jeg ikke er komfortabel med å ha så mange egg i tørrbulk, for ikke å snakke om at også SFL som utgjør 17,3% av porteføljen er eksponert mot tørrbulk.

Jeg håper at i løpet av en 2-3 års periode så vil det vise seg at VLCCF over GOGL var det beste valget. Jeg regner med å selge ca 1/3 av mine GOGL aksjer. Noe som gjør at GOGL vil falle fra en andel av 26% av porteføljen til ca 17-18% av porteføljen.

Jeg er veldig spent på å videre se utviklingen av Frontline 2012 og de resterende shippingselskapene i Fredriksen gruppen. Jeg tror vi har mye spennende i vente over de neste årene. Blant annet skal Avance Gas Holding trolig børsnoteres om kort tid.

Don't judge each day by the harvest you reap but by the seeds that you plant.
Robert Louis Stevenson   
 



11 kommentarer:

  1. Hvilke tanker gjr du deg rundt Tanker investments som skal noteres i disse dager?

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig lite. Jeg har sett raskt på det og syntes ikke det var veldig interessant for min del. Jeg er litt skeptisk til konseptet deres som hovedsakelig går ut på å “trade” tankskip, kjøpe billig og selge dyrt. Jeg vet heller ikke noe om hvordan deres utbyttepolitikk vil være, eller om det vil være noen. Men jeg antar det vil være noe utbytte ettersom Teekay Corp og Teekay Tankers eier en liten del av selskapet. Det er også en annen ting som gjør meg skeptisk, at Teekay har valgt å kun sitte med totalt 20% eierskap fordelt over Teekay Corp og Teekay Tankers. Det at de også hovedsakelig skal opperere med Aframaxer og Suezmaxer sier meg at tanker investments blir en dumpeplass for Teekay Tankers når de behøver å selge skip raskt. Jeg har rett og slett bare større tro på veldig mange andre shippingselskap enn akkurat dette.

      Slett
  2. Seadrill er jo svært billig for tiden. Frister ikke dette selskapet deg ? Rigg har definitivt nedside i forbindelse med lavere investeringer fra oljeselskapene, men marginene er jo også svært høye sammenlignet med f.eks tørrbulk. Jeg er veldig interessert i å høre ditt syn på riggmarkedet for tiden. PS: Fantastisk blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke si jeg er helt enig i at seadrill er billig for tiden. Det er godt mulig den er det, men jeg tror ikke det. Selskapet består av ekstremt mye gjeld og prises selv på dagens nivå til ca to ganger egenkapital. Riggmarkedet ser ut til å gå mot vanskeligere tider. Lavere investeringer fra oljeselskapene som du nevner er en fare. En annen er at oljeselskapene også nå prøver å kutte kostnader langs hele linjen. En tredje fare er at allerede på dagens oljepris-nivå er nok en del av offshorefeltene i drift enten ulønnsomme eller helt på grensen. Det koster oljeselskapene i dag langt mer å hente opp ett fat olje enn hva det gjorde for bare noen få år siden og om det fortsetter vil noe måtte skje.

      Seadrill kan nok ikke forvente å tegne like lønnsomme kontrakter over de neste årene som de gjorde i 2011-2013 og likevel de vil tjene gode penger i 2014, vil vi trolig kunne se en reduksjon i inntektene når ca 35-40% av flåten behøver nye kontrakter i 2015 og over 50% av flåten i 2016. Med flere rigger i markedet og mer kostnadsbevisste oljeselskap så tror jeg dagratene vil bli noe lavere enn hva de er i dag. Det at Seadrill også skiller ut og flytter rigger over i Seadrill Partners vil nok også være med på å redusere inntektene over de neste årene. Jeg sier ikke dette for å være negativ til Seadrill. Jeg var aksjonær i Seadrill i flere år og det er enda en av de mest lønnsomme investeringene jeg har gjort. Men jeg tror at fremover vil det være andre selskap som vil være mer lønnsomme. Og som du sikkert ser så er det shipping og hovedsakelig tørrbulk jeg har satset på over de neste årene. Takk, setter pris på at du liker den.

      Slett
  3. Heisann og gratulerer medaksjonær!

    Hyggelig å se knektsbru sikre seg de skipene, de leveres så brått så her skjer ting ganske fort.

    Bare husk at du eier også VLCCF gjennom FRNT, og disse aksjene kan nok havne under vår disposisjon via en spinoff. Dermed reduseres ikke tørrbulk eksponeringen bare fordi FRNT selger skipene, de eier dem i prinsippet enda på en måte.

    Ikke minst så har økningen i aksje prisen til Knightsbridge gjort denne dealen enda bedre for FRNT, prisen de solgte capene for er i praksis ca 440 millioner kroner per skip grunnet oppgangen.

    Følger med jeg vettu, har bare ikke alltid skrive-tid om dagen, stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen

      Ja du har helt rett. Jeg tenker vi vil få en andel av VLCCF aksjene som utbytte fra FRNT før eller siden. Jeg tror nok også VLCCF vil kjøpe flere skip fra FRNT etter hvert. Jeg ser for meg at på noen års sikt så står også FRNT igjen som et pure play selskap innenfor ett av shippingsegmentene. Mest sannsynlig så tror jeg at FRNT på sikt blir det nye Frontline og opererer kun innenfor tank. Mens gamle Frontline blir delt opp mellom kanskje FRNT og SFL.

      Godt at du enda følger med. Det blir spennende å se hvor FRNT og VLCCF er i 2015-2016.

      Slett
  4. Hei, flott blogg!

    Men når jeg leser porteføljen din er denne veldig dominert av Fredrikssen-systemet, rundt 80% eller noe. Er du komfortabel med dette? Jeg for min del har også en del Fredriksen-aksjer, men min komfortsone stopper lenge før 50%... Men for all del, det kan godt hende at det du gjør vil vise seg å være riktig. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, takk.

      Det med 80% i Fredriksen-systemet er jeg veldig komfortabel med. Det at a 80% er i shipping er jeg ikke komfortabel med. Men jeg har slått meg til ro med at jeg må være utenfor komfortsonen en stund for å oppnå ønsket avkastning. Jeg tror at avkastningen i disse selskapene som utgjør 80% vil veie opp for den økte risikoen med å plassere alle egg i samme kurv. Det er selvfølgelig mulig jeg tar veldig feil her. Men så langt har det vært riktig strategi. Om 2-3 år vil nok porteføljen være langt mer balansert og diversifisert over flere sektorer.

      Slett
  5. Hei,
    hva tror du om den siste utviklingen i Fredriksens konsolidering. Ser ut som om han samler tørrbulk i Knightsbridge og tank i Frontline 2012. Hvordan tror du Golde Ocean passer inn i dette bildet? Vil Knightsbridge sluke GOGL også? Tror du han planlegger å holde Frontline 2012 på Oslo børs slik at vi som kun ønsker å handle der kan få en bit av Knightsbridge kaka?

    Mange spørsmål her, men siden du kjenner dette segmentet relativt godt hadde det vært veldig nyttig med en liten analyse/gjetning av hvor det bærer hen med disse fremover :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Nei jeg tror ikke Knightsbridge vil sluke GOGL. Kanskje de vil gjøre noen handler med hverandre men ser ikke for meg det heller i nærmeste fremtid. Det kan likevel være de inngår en eller annen form for samarbeid. Golden Ocean Group har både Capesizer, Kamsarmaxer, Supramaxer og Panamaxer hovedsakelig i sin portefølje med litt varierende alder. Knightsbridge har kun Capesizer og kun av nyere dato. Slik at eneste handlene jeg ser for meg er at Knightsbridge kjøper enda noen av GOGL’s Capesizer men tror ikke det er veldig sannsynlig med det første. Derfor ser jeg for meg at GOGL forblir et selskap bestående hovedsakelig av relativt nye Kamsarmaxer, Panamaxer og Supramaxer. Mens Knightsbridge blir et selskap bestående kun av nyere Capesizer. Og at dette blir satsingsområdene for begge selskapene. Mer ryddig for aksjonærene også slik.

      Nei jeg tror ikke han planlegger å holde Frontline 2012 på Oslo Børs, og om du får en bit av Knightsbridge kaken så er den likevel notert i USA. Noe jeg tror du vil få, for intensjonen er å betale ut Knightsbridge aksjene og Avance aksjene. Jeg tror vi kan forvente store utbytter fremover fra både Avance og Knightsbridge. Mulig det vil ta noe lenger tid med store utbytter fra Knightsbridge da Capesize ratene enda er lave og de fleste av skipene er enda under bygging.

      Slett
  6. Hei. Hva tenker du om Frontline (FRO) fremover? De leverte et veldig svakt Q2 nå i august. Aksjen ned 25% +-. Trenger ny kapital til å betale tilbake obligasjonslån. Hvordan er fremtidsutsiktene for denne aksjen etter din mening?
    Mvh. engasjert leser.
    PS. Flott og lærerik blogg

    SvarSlett