Utbytte

Utbytte

lørdag 20. juli 2013

Frontline 2012 Min tolkning


Dette rederiet vil om rundt tre år være et av verdens største rederier om det meste går som det skal. Noe jeg har valgt å satse en god del av porteføljen min på at det vil. Derfor kommer jeg her med en noe utenom det vanlige analyse av Frontline 2012.

Frontline 2012 kan handles på unoterte i Norge, men er forventet å bli børsnotert i USA i løpet av 2013-2014. Selskapet har foreløpig ingen hjemmeside og det er en bevist strategi fra ledelsen. Fredriksen og den øvrige ledelsen ønsker nemlig minst mulig oppmerksomhet rundt nybyggprogrammet og gir derfor ikke ut mer informasjon enn selskapet må. Det at selskapet også er notert på unoterte i Norge gjør det vanskelig for utenlandske investorer å investere i Frontline 2012. Noe som kanskje er til fordel for oss med lett tilgang til unotertmarkedet.

Slik det er nå har Frontline 2012 en flåte på 10 VLCC’er, pluss 58 skip i bestilling. Dette er hovedsakelig VLCC’er, MR’er, LR2’er, VLGC’er og Capesizer. I tillegg har de også rundt 40-60 opsjoner på diverse skip. Slik at innen utgangen av 2013 eller innen første halvdel av 2014 vil det ikke overraske meg om antall skip i bestilling overstiger 100 stykk. Totalt har Frontline 2012 så langt handlet for 2,6 milliarder dollar, tilsvarende ca 15,7 milliarder kroner. Frontline 2012 har så langt betalt 349 millioner dollar av den totale kostnaden på 2,6 milliarder dollar. Noe som betyr at det fortsatt gjenstår 2,249 millioner dollar som skal finansieres på en eller annen måte. Hvordan FRNT tenker å finansiere dette blir spennende å se. Men jeg antar vi kommer til å se minst en til to emisjoner til i dette selskapet.

Så hva sier dette oss om hvordan selskapet vil se ut i 2015-2016 og hvor mye vi kan forvente at selskapet vil tjene? Fra mitt synspunkt sier dette oss tilnærmet ingenting og det er mer eller mindre unyttig å prøve å estimere inntekter og størrelsen på selskapet, det blir litt som å gjette lottotallene mener jeg. For flåten kan i løpet av 12 måneder doble seg til 116 skip. Noe som betyr at å estimere ut fra 58 skip fort kan bli veldig feil. Antall aksjer kan også øke betraktelig over de neste 12 månedene. Vektingen av hvilke segmenter selskapet har satset størst på kan også snu seg veldig fort. Enten ved at selskapet bestiller 50 skip til, kun fra ett eller to segmenter. Eller ved at selskapet skiller ut for eksempel alle capesizene til et eget selskap, eller selger disse til GOGL. I tillegg så kommer usikkerheten ved hvor ratene vil være om 1-3 år fra i dag i de forskjellige segmentene, og hvor stor andel av skipene som skal gå i spot og hvor stor andel som blir plassert på faste kontrakter. På bakgrunn av dette mener jeg det er lite nytte i å prøve å estimere inntektspotensialet, p/b, eller størrelsen på dette selskapet.

Det som jeg tror er viktig å vite om Frontline 2012 og nyttig om en skal vurdere å investere eller ikke er følgende. Frontline 2012 vil ha en av verdens yngste flåter i sine segment. De vil også ha en av verdens mest kostnadseffektive flåter og mest drivstoffvennlige flåter. Selskapets største aksjonær John Fredriksen eier 51% av selskapet og er trolig den aktøren i hele bransjen med størst tilgang på rask og billig kapital. Han har også stor tilgang på ekstremt høy kompetanse innen denne bransjen. John Fredriksen er også kjent for å være dyktig på å time shippingmarkedet og for å være en veldig aksjonærvennlig eier. Han har også bevist tidligere med Frontline, Seadrill og Marine Harvest at han relativt raskt kan skape lønnsomme og verdensledende selskap i flere segmenter. Vi har også både SFL og GLNG som er enda to suksesshistorier.

Fra mitt synspunkt satser en på to ting ved å investere i dette selskapet. At markedet i de forskjellige segmentene ser bedre ut om 1-3 år enn hva de gjør i dag. Og at John Fredriksen vet hva han gjør og får rett i det han tror vil skje. For John Fredriksen med 51% har full kontroll over dette selskapet. Noe som betyr at han kan bestille skip, selge skip, skille ut selskap og finansiere gjelden akkurat som han selv ønsker. Derfor tar jeg det veldig med ro når det kommer til Frontline 2012 og overlater det meste til Fredriksen.

Slik jeg ser det er oppsiden i FRNT større enn hva risikoen tilsier, så hvis en har tro på en bedring i shipping og har tro på Fredriksen, så tror jeg Frontline 2012 er selskapet en bør satse på.

The expert in battle seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his men.
Sun Tzu





36 kommentarer:

  1. Hei! I gjennom hvilket selskap handler du aksjene dine?

    SvarSlett
  2. Hei,

    Fin blogg. Kan jeg spørre hvor mange aksjer har du i FRNT?

    MVH

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det kan du, men det er av ingen betydning, Så jeg velger å ikke oppgi det.

      Slett
  3. Vil man tape penger på evnt kjøpte aksjer hvis selskapset må ha 1 eller eventuelt 2 emisjoner? Spiller det ingen rolle for deg som allerede evnt er eier av aksjer?

    Flott blog!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du risikerer å få redusert verdien av aksjene dine ved en emisjon eller to, ettersom flere aksjer vil bli trykket opp. Men jeg tror en emisjon eller to til mest sannsynlig vil øke verdien av aksjene dine, spesielt på sikt. Det spiller en liten rolle for meg også likevel jeg er aksjonær. For mine aksjer vil også falle eller øke i verdi.

      Slett
  4. Da blir spørsmålet: Vente til emisjon også forsøke å kjøpe? Eller går ikke dette siden de er i gråmarkedet? Og jeg som mini investor får ikke tilbud da jeg maks kan sitlle 100 k feks. ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det blir en emisjon etterhvert, vil den trolig bli gjort på markedskurs. Den vil også være en rettet emisjon. Slik at kun de største aksjonærene med trolig noen titalls millioner vil få mulighet til å kjøpe. Slik at du kan like godt kjøpe i markedet om du ønsker å kjøpe rundt emisjonstider.(hvis det blir noen emisjon) Men jeg ser ikke hvorfor du skulle vente til emisjon ved å kjøpe? Hva anser du som fordelene ved å vente til emisjon fremfor å handle nå? Fra mitt synspunkt øker du kun din egen risiko uten at jeg ser hvordan avkastningen vil øke. Ved å vente risikierer du 1. Å vente evig om det aldri kommer noen emisjon. 2. At prisen er høyere enn hva den er i dag. Til gjengjeld så vil du tjene på det dersom kursen er lavere enn hva den er i dag. Men jeg tror du kanskje har oddsen i mot deg.

      Men dette er kun min mening. Du må handle etter hva som føles mest komfortabelt for deg og hvordan du tror fremtiden blir. Dersom du tror kursen vil være lavere dersom det kommer en emisjon vil det for deg trolig være riktig å vente. :)

      Slett
  5. Hei,

    Det at du ikke ønsker å oppgi hvor mange aksjer du eier i FRNT gir meg dårlig magefølelse. For meg har det betydning om man eier 2 eller 2.000.000 aksjer i selskapet.

    Men det store spørsmålet er, hvorfor du ikke vil svare? Noe så enkelt å svare på?

    MVH

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan kan det gi deg en dårlig magefølelse at jeg ikke oppgir hvor mange aksjer jeg eier?

      Hvorfor og hvordan kan det ha betydning for deg om jeg eier 2 eller 2,000,000 aksjer i selskaept?

      Jeg svarte deg allerede på spørsmålet ditt tidligere. Men jeg kan gjerne gjenta. Hvor mange aksjer jeg eier er av ingen betydning, Så jeg velger å ikke oppgi det.

      Slett
  6. Jeg har ikke investert i FRNT enda, sitter og venter på oppgang i et par andre aksjer før jeg slår til.

    For en som ikke har kjøpt FRNT enda, når tror du tiden er inne? Slutten på amerikansk QE/nedgang i verdensøkonomien vil vel føre til (langt) billigere shipping-aksjer? Samtidig skal FRNT muligens noteres i USA rundt starten av neste år. Håper på å komme meg inn etter QE trappes ned, men før børsnoteringen. Noen tanker om den strategien?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei

      Beklager men jeg har egentlig ikke mange tanker om den strategien. Fra min side så blir det kun ren gjetting. Slik jeg forstår det så spekulerer du i at når QE avsluttes så vil det føre til at mindre personer vil handle FRNT aksjer på unoterte i Norge. Eller at FRNT-aksjonærene vil begynne å selge mer aksjer. Og at en nedtrapping av QE vil ha større negativ påvirkning på FRNT enn for eksempel bestilling av nye skip eller rateoppgang vil ha positiv påvirkning. Det er godt mulig du får rett i det. Det er veldig vanskelig å si. Du må nesten bare gjøre det som føles mest riktig for deg, og kjøpe når du føler det er tid for å kjøpe.

      Slett
    2. Jeg som deg følger veldig nøye på hva som skjer med QE, og i likhet med deg så ser jeg at QE politikken har stor betydning på aksjemarkedet. Jeg regner med at du tenker aksjer på en generell basis vil falle ved nedrapping av QE, og ikke spesifikt til noen aksjer. Selv i nedgangstider så vil det alltid være aksjer som gjør det særdeles bra, og kanskje Frontline vil være en av disse...

      Videre tror jeg personlig ikke at QE kommer til å ta slutt! Ingenting tyder på at de noen gang har tenkt til å stoppe denne boostingen av aksjemarkedene. De kan ganske enkelt ikke stoppe, for det vil ha katastrofale følger i form av saftig deflasjon over det hele! De har satt seg selv fast, og jeg ser ingen mulig exit strategi for denne politikken... Personlig venter jeg bare på en liten korreksjon før jeg har tenkt til å gå inn i aksjer igjen

      Daniel

      Slett
    3. Veldig enig i det du sier. Og jeg tror også som du sier at en nedtrapping av QE vil føre til en generell nedgang i aksjemarkedet. Så vurderingen fra mitt synspunkt blir om en skal holde seg unna aksjemarkedet, ignorere usikkerheten QE kan bringe og investere fult i aksjemarkedet eller om en skal sitte med litt cash og litt aksjer. Og det finnes ikke noe riktig svar, en må bare vurdere selv hva en tror vil lønne seg mest.

      Slett
    4. Ja enig. Men det er mange andre ting som spiller inn også så klart.. Personlig tror jeg som sagt ikke at de kommer til å slutte med QE noen gang. Jeg tror det er en ganske stor sjanse for at vi ser en form for hyperinflasjon i dollaren! Men det er ikke dermed sagt at jeg tør å stupe inn i aksjer bare fordi jeg tror det :)

      Daniel

      Slett
    5. Selvfølgelig er det tusenvis av andre faktorer også som påvirker aksjemarkedet. Det er hvorfor jeg legger liten vekt på QE, som er veldig generelt. Og legger heller større vekt på de faktorene som direkte påvirker mine aksjer. Slik som hvor mange skip blir skrapet. Hvor mye jernmalm importerer kina for tiden, hvilken rente får selskapene på lånene sine osv...

      Slett
  7. As the Company develops and the ships come into operation, the Board targets a dividend strategy. The Board is also exploring alternatives to streamline the activities by breaking the company up in several new companies. This can include a dry bulk company, an LPG company and a crude/product company. One of the current ideas is to establish a low levered, high yielding dry bulk vehicle. The low ordering prices create a unique opportunity for such a vehicle. The Company will actively seek consolidation, as represented by the AGHL transaction.

    SvarSlett
  8. Spennende planer! Vil dette si at det ikke er tenkt noe salg til gogl? Men istedet et nytt bulk selskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig å si. Men det er slik jeg også vil tolke det. Men at det skjer noe mellom dette nye selskapet og GOGL er jo likevel en mulighet. Uansett blir det spennende å se hvordan FRNT utvikler seg fremover.

      Slett
  9. Ja. Ser for meg frontline 2012 som THE consolidator. Ser ut til at aksjonærene i selskapet vil eiendeler i mange selskaper fremover! Er kanskje en stund frem til cash dividends, men aksjer funker bra i mellomtiden:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ser sånn ut. Minner veldig om hvordan Frontline i sin tid også skilte ut selskap som f.eks GOGL. Satser på at vi har noen gode år foran oss i FRNT. GOGL og VLCCF har også begynt å stige kraftig over de siste månedene. Du satt vel også i disse om jeg ikke husker feil?

      Slett
  10. Ja og morselskapet blir kanskje et nytt Ship finance? Ja, satt i begge. Hoppet dessverre av lasset på gogl.. Men sitter godt i vlccf enda.. Lastet opp litt med ocy under ipo'en.. Vurderer sfl for tiden, fremdeles ok yield.. Ser de ser muligheter i tank!!

    SvarSlett
  11. --> betyr dette skraping av eldre tankskip driftet av gamle frontline? Som erstattes av nye og mer drivstoff effektive?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke FRNT vil ende opp som et nytt SFL, men en vet aldri. Men jeg regner med FRNT vil ende opp som et nytt FRO egentlig. Jeg følger også litt med på OCY. Vurderer en inngang i denne på sikt. Håper du likevel fikk en grei gevinst fra GOGL da. VLCCF har jeg også enda stor tro på, og den har jo godt bra i det siste. Men jeg har enda noen års sikt på den. Ja de ser muligheter i tank høres det ut som. Jeg vet ikke hva det betyr, men jeg tror du har rett i at det trolig betyr skraping eller kanskje salg av eldre Frontline tankskip. Disse tankskipene er tross alt også skrevet ned til skrapverdi. Uansett så liker jeg godt SFL. Vekstpotensialet det er ikke som i FRNT, VLCCF og GOGL, men til gjengjeld så får en ekstra stabilitet og sikkerhet, pluss store utbytter.

      Slett
  12. Hadde håpet å plukke gogl billigere, men bulk generelt snudde rett opp ett at jeg solgte.. Lønner seg aldri å være kortsiktig ser det ut til! Nen mye tyder på at vi er på tur opp fra bunnen!! Har ikke fulgt med hele veien, men hvis det ikke er foretatt noen emisjoner i vlccf, så er oppsiden enorm! Planen fremover er lansiktighet og diversifisering i utbytteaksjer..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er enig i at det er en stor oppside i VLCCF. Da har vi samme strategi fremover. Min plan er også langsiktighet og å diversifisere spesielt utbyttene videre i mindre risikable utbytteaksjer i forskjellige sektorer.

      Slett
  13. FRNT er nå den største posten i min portefølje, har troen både på shippingmarkedet fremover og Fredriksen men er helt enig med deg at det er umulig å regne på inntjening etc. fremover i og med at alt blir "snudd på hode" etterhvert. Flere båter blir nok bestilt, deler av flåten blir skilt ut etc.

    Men en ting er sikkert, ønsker man en eksponering mot shipping så invester med de beste og det gjør man definitivt gjennom FRNT 2012. Lykke til alle sammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en skal nok lete lenge før en finner en bedre shippinginvestering enn FRNT per dags dato.

      Slett
  14. The average daily time charter equivalents ("TCEs") earned in the spot and period market in the second quarter by the Company`s VLCCs and Suezmax tankers were $21,500 and $13,800, respectively, compared with $19,600 and $11,800, respectively, in the preceding quarter.

    The spot earnings for the Company`s VLCC and Suezmax tankers were $17,900 and $13,800, respectively, compared with $14,900 and $11,800, respectively, in the preceding quarter.

    Betyr dette at FRNT tjener mindre en gjennomsnittet i SPOT markedet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hva du refererer til med gjennomsnittet, eller hvilken tidsperiode gjennomsnittet du refererer til er fra. Men nei. FRNT tjente i første kvartal 14,900 og 11,800 i spot for sine VLCC'er og Suezmaxer, nå for andre kvartal tjente de 17,900 og 13,800 så de tjener mer enn hva de gjorde sist kvartal. Om det var svar på spørsmålet ditt?

      Slett
  15. Har du noen tanker om at en bør kjøpe seg opp til en andel på 12500 aksjer for å bli en større spiller og dermed motta aksjer fra(avance gas og andre fremtidige utskillelser? Går en glipp av billige aksjer eller er det greit å bare få cash. Ganske så betydelig beløp for 10k aksjer nå..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei jeg har egentlig ikke så mange tanker rundt det. Det avhenger jo veldig av hvor mye kapital en har å handle for, og hvor stor andel en vil plassere i FRNT. En vil jo få beløp tilsvarende aksjekursen på $11,78 slik at en kan jo selv handle aksjen i markedet. Ulempen er jo selvfølgelig at i markedet kan kursen stige over 11,78 før en rekker å få handlet. Min plan er likevel å bruke kontantene fra utbytte + en andel egenkapital og kjøpe en liten post i Avance Gas. Men akkurat hvor stor post vet jeg ikke enda. Tenker å vente og se hva kursen ligger på når den blir notert. Om $11,78 er billig for Avance Gas vet jeg ikke. Jeg tror det avhenger veldig av hvordan de tenker og utvikle selskapet fremover. Men jeg tror det i det minste er en fair pris.

      Slett
  16. Hei, deltok du i emisjonen nå i september?

    MVH

    SvarSlett
  17. Jehg har kjøt meg opp i FRNT gjennom årer 2012. jeg lurer på om du vet hva som skjer med våre aksjer når FRNT noteres i usa. Vil aksjer på OTC da konverteres til noterte aksjer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke hva som skjer da. Men enten blir de konvertert, eller så vil FRNT fortsatt være notert både i USA og OTC. Kanskje vi også får valg om å konvertere eller beholde. Tror ikke FRNT har kommet ut med noe informasjon ang. dette og tviler på at det kommer noen heller før noteringen er klar.

      Slett